Darželis sudaro sąlygas kiekvienam asmeniui ugdytis, plėtoti savo galias ir gebėjimus, gauti reikiamą pagalbą, patirti sėkmę mokantis, socialinėje, kultūrinėje ir (ar) kitose veiklose ir būti nediskriminuojamam dėl ugdymosi poreikių įvairovės ir (ar) švietimo pagalbos reikmės. Ugdymo procese atsižvelgiama į ugdytinių socialinę, kultūrinę, mokymosi įvairovę ir remiamasi veiksniais, padedančiais nustatyti bei šalinti kliūtis mokymuisi ir dalyvavimui švietime.
ĮTRAUKIOJO UGDYMO ĮGYVENDINIMAS
Įtraukiojo ugdymo įgyvendinimą vykdo mokytojai, švietimo pagalbos specialistai. Pagrindinis darbas vyksta bendradarbiaujant grupių komandose, aktyviai įtraukiami tėvai, ugdytiniai mokomi priimti pagalbą, suprasti savo ypatumus, ugdomas jų psichologinis atsparumas.
MOKYKLOS ADMINISTRACIJOS VAIDMUO
- koordinuoja įtraukiojo ugdymo įgyvendinimą
- vykdo įtraukiojo ugdymo mokykloje stebėseną ir kontrolę
- tarpininkauja konfliktų sprendime
- šalina kliūtis (nuostatos, pagalbos prieinamumas, pasirengimo gerinimas, aplinkos pritaikymas, mokyklos ryšių su kt. institucijomis plėtojimas)
ŠVIETIMO PAGALBA
- Švietimo pagalbos (logopedo, psichologo, socialinio pedagogo) poreikį ugdytiniui įvertina ir jos teikimą skiria mokyklos VGK.
- Bendrųjų programų pritaikymo ar individualizavimo poreikį, specialiojo pedagogo ir (ar) mokytojo padėjėjo pagalbos reikalingumą mokiniui, turinčiam SUP, įvertina ir skiria Pedagoginė psichologinė tarnyba.
- VGK organizuoja ir koordinuoja reikiamos pagalbos vaikui teikimą mokykloje, prižiūri individualių pagalbos planų įgyvendinimą.
- Vilniuje VGK gali kreiptis į Tarnybos paskirtą mokyklos kuratorių ir kartu aptarti bendradarbiavimo dėl įtraukiojo ugdymo planą, žingsnius, galimybes.
GRUPĖS LYGMUO
Grupės valdymas ir atmosferos kūrimas:
- Mokytojų bendradarbiavimas tarpusavyje, su švietimo pagalbos specialistais ir su mokinių tėvais.
- Grupės taisyklių sudarymas.
- Dėmesys vaikų tarpusavio santykiams, patyčių prevencija ir intervencija.
- Netinkamo elgesio prevencija ir intervencija.
- Tinkamas informacijos pateikimas, konfidencialumas.
INDIVIDUALUS LYGMUO
- Ugdytinio ugdymosi sunkumus mokytojas gali aptarinėti tik su jį ugdančiais mokytojais, specialistais bei mokinio tėvais (globėjais, rūpintojais) ir pačiu ugdytiniu.
- Maksimalus pagalbos ugdytiniui teikimas adaptacijos laikotarpiu.
- Individualių pagalbos planų įgyvendinimas, ugdymo pritaikymas.
- Ugdytinio pasiekimų vertinimas.
Naudingos nuorodos:
- Informacija apie vaiko raidą, sutrikimus bei patarimai įvairiomis temomis (Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikos Vaikų ligoninės Vaiko raidos centras)
- Tėvams apie SUP vaikus iki 7 m. bei pagalbos gaimybės vaikui-šeimai Vilniaus mieste
- Įvairiapusis raidos sutrikimas: integracija ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigose
- Įtaukties principo įgyvendinimo gairės mokykloje (Įtraukties principo gairės)
- Mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių (iškyrus atsirandančius dėl išskirtinių gabumų) pedagoginiu, psichologiniu, medicininiu ir socialiniu pedagoginiu aspektais įvertinimo ir specialiojo ugdymosi skyrimo tvarkos aprašas
- Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašas
- Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo organizavimo tvarkos aprašas
Rekomenduojame paskaityti:
- Neįgaliųjų teisių konvencija
- Europos specialiojo ir inklizinio ugdymo plėtros agentūra
- Agentūros pozicija dėl įtraukiojo ugdymos sistemų
- Mokytojų rengimas inkliuziniam švietimui. Inkliuzinio švietimo mokytojo profilis, ESUPA 2014m.
- Iššūkiai mokyklai: inkliuzijos link. Švietimo problemos analizė ŠMM. 2012, birželis Nr. 6 (70) ISSN 1822-4156 \